Toti producatorii de autoturisme scot pe piata modele de autovehicule cu motorizari diferite, pentru toate nevoie, gusturile si buzunarele. La momentul achizitiei autovehiculului dorit, cumparatorul va alege din mai multe motorizari pe aceea pe care o considera potrivita cerintelor lui si, bineinteles, pretului dispus sa il plateasca.
FSI, TSI si TFSI. sunt acronime ale denumirilor, provenite din limba engleza, pentru motoarele pe benzina, respectiv fuel stratified injection (FSI), turbo stratified injection (TSI) si turbo fuel stratified injection (TFSI).
Asa cum am amintit, cele trei motoare enumerate functioneaza avand la baza benzina, fiind parte a Grupului Volkswagen.
FSI a revolutionat domeniul auto printr-un mecanism care imprastie benzina directionat la nivelul camerei de ardere. Inainte de asta, combustibilul era imprastiat la nivelul galeriei de admisie.
Acesta este motivul pentru care aceste motorizari reprezinta polul plus al eficacitatii in ceea ce priveste cantitatea de carburant utilizat, ating standarde ridicate si sunt cu mult mai dinamice fata de motorizarile standard.
Pentru pasionatii in domeniu, raportul aer ars – carburant injectat este de 14.7 kilograme aer (sau 12.400 l.) la 1 kg. benzina. Minusul il reprezinta motorizarile standard, unde la 1 l. benzina se adauga o cantitate foarte mica de aer. Raportul acesta a avut, din pacate, urmari nefavorabile, respectiv agravarea fenomenului poluant, din acest motiv intervenind declinul motorizarilor in discutie in Statele Unite ale Americii. Asta pentru ca in S.U.A. se regaseste o cantitate mare de sulf in carburant, care are ca rezultat disfunctionalitatea convertoarelor catalitice, cererea devenind, in cele din urma, din ce in ce mai mica.
Tehnologic vorbind, motorul FSI, modernizat prin adaugarea unei turbine, devine motorizarea TFSI.
In trecut, autovehiculele dotate cu motorizari turbo intampinau situatii precum aprinderea brusca a benzinei in cilindru, cu ceva timp inainte ca aceasta aprindere sa fie necesara. Acest inconvenient era rezultatul incalzirii aerului de catre turbina, aprinderea fiind inevitabila.
Motorizarea FSI a gasit solutia remedierii acestui inconvenient prin amestecul aer mult – carburant putin.
Inventarea motorizarii TFSI a scos la lumina motorizarea caracterizata de raportul mare de compresie, avand eficienta inalta termodinamica si consum mic de carburant.
Motorizarea FSI
Are la baza injectia directa si foloseste benzina, care este imprastiata directionat la nivelul camerelor de ardere. Astfel, creste fiabilitatea si dinamica motorului, termodinamic vorbind fiind o inventie net superioara. Audi are in dotare tehnologia FSI la motorizarea pe benzina, indiferent de numarul cilindrilor.
Puncte comune FSI–TSI.
Daca vom analiza punctele comune celor doua motorizari, vom observa cilindreea de 1984 cc, puterea max. de 200 CP, cuplul max. de 206 Nm, 4 supape / cilindri, diametrul cilindrului (pe interior) de 82,5 mm. , inaltimea cilindrului (pe interior) de 92,8 mm si, in cele din urma, ordinea de aprindere a cilindrilor 1,3,4 si 2.
Modificari aduse de TSI , spre deosebire de FSI
In ceea ce priveste modificarile intervenite la TSI , spre deosebire de FSI , remarcam lantul, in loc de cureaua de distributie, raportul compresiei 9.6:1, in loc de 10.5:1, managementul motorului Bosch MED 17, in loc de MED9, trei senzori de oxigen, in loc de doi la F.S.I. , uleiul improscat sub forma de jeturi in zona inferioara a pistoanelor, in vederea unei mai bune lubrifieri si raciri, echilibrarea net superioara a arborelui cu came, modificarea sistemului de alimentare cu carburant si a capului piston, modificarea pieselor din interior in vederea eliminarii pierderilor parazite, precum si un sistem PCV net superior.
Dificultati intampinate la motorizarea TFSI
Un dezavantaj inregistrat la motorizarile TFSI de generatie mai veche (modelele A4 – A5 – Q5) este reprezentat de faptul ca acestea „mananca” mult ulei, ca urmare a unei greseli de fabricatie.
Vinovate de acesta situatie par a fi inelele de la piston, ele scapand putin ulei la nivelul cilindrilor. Uleiul ajunge sa arda, consumul de ulei inregistrat fiind ridicat, martorul de bord aferent avertizand conducatorul auto.
Operatiunea completarii uleiului va trebui efectuata in timp util, nepermitand situatiei sa treneze. Aici ne referim la motorizarile 1.8, respectiv 2.0 T.F.S.I. , anterioare anului 2012.
Inspre identificare, mentionam codurile acestora, respectiv CDNC, CNDC, CAEB.
Dificultati intampinate la motorizarea TSI
Volkswagen a utilizat motorizarea TSI pe modelele sale scoase pe piata intre anul 2008 si anul 2015. Si aceasta motorizare a inregistrat hibe in ceea ce priveste bujiile, precum si la nivelul bobinei de inductie.
Un prim indiciu pentru trezirea suspiciunii conducatorului auto il reprezinta aparitia sunetelor nelalocul lor la motor, care trimit imediat spre posibilitatea disfunctionalitatii valvei PCV. De asemenea, s-au inregistrat multe review-uri negative privind aspecte de functionare ale galeriei de admisie si pompei de combustibil.
Motorizare TSI sau motorizare TFSI. ( tsi vs tfsi )
Cand vorbim despre cele doua motorizari vorbim, de fapt, despre marca masinii care le are in dotare, respectiv T.S.I. pe Volkswagen si TFSI pe Audi.
Motorizare FSI sau motorizare MPI
Intai de toate, mentionam faptul ca MPI face referire la motorul cu combustie interna, la care cilindrii corespund, fiecare, unui alt injector. Acesta motor se remarca printr-o injectie multipunct, nu una directa, precum la TSI .
De asemenea, la MPI combustibilul este tras prin intermediul pompei electrice si rampei de injectie si transmis injectoarelor, iar motorizarea FSI are galeria de admisie distincta spre deosebire de MPI.
Acestea fiind spuse, speram ca articolul nostru a reusit sa va structureze, intr-o oarecare masura, informatiile cu privire la diferitele motorizari pe benzina, pentru a putea avea o imagine de ansamblu intre punctele lor comune, diferentele remarcate si, nu in cele din urma, dificultatile intampinate in utilizarea acestora.